Bij de allerjongsten is de filter tussen zichzelf en de wereld om hen heen nog afwezig. Pas rond de tweede verjaardag komt deze tot ontwikkeling. De schedelbotten zijn dan onlosmakelijk met naden verbonden, de darmwand en darmflora zijn voltooid en de mentale kennisontwikkeling (cognitie) zet zich in, waardoor de polariteit binnen-buiten een andere invulling behoeft. In contact gaan met de allerjongsten betekent dat je zelf mentaal, emotioneel, lichamelijk en spiritueel (MELS) aanwezig bent en daar vanuit communiceert met de ziel, met het bezielde lichaam tijdens de zwangerschap, rond geboorte en daarna. En elke fase behoeft een specifieke vaardigheid om in verbinding te blijven met de beweging van de ziel èn deze persoonlijkheden in de dop. Onvoorwaardelijke liefde is de sleutel om, zowel in leefstijl als therapeutisch, dit contact aan te gaan.
Een powerpoint presentatie begeleidt de theoretische her-innering van het kosmische weten, voert langs de verschillende leeftijdsfases en geeft richtlijnen tot het toepassen ervan in je dagelijkse leven èn in therapeutische contacten met de allerjongsten.
Gelijkwaardige communicatie vindt plaats tussen vrienden, collega’s, in de klas en in groepen. Verbinding blijft bestaan zolang luisteren, benoemen en vragen stellen tussen alle groepsleden zich afwisselen. Hierbij zet iedereen zijn/haar eigen talenten in voor een gemeenschappelijk doel, wat de meerwaarde is van teamgeest en teambuilding. De schaduwkant, valkuilen en gewelddadige/verbinding verbrekende communicatie krijgt tevens aandacht.
Hiërarchische of ongelijkwaardige communicatie zie je terug in de Noord-Zuid-as van het medicijnwiel.
Daarom staat deze as ook voor de verbinding en samenwerking tussen je innerlijke ouder en innerlijke kind. Hier vind je in eerste instantie de voeding van de ouder-kindrelatie in het huidige leven en in vorige levens.
Communicatief gesproken luistert de ouder eerst naar het kind voordat het de eigen waarnemingen benoemt, een vraag stelt of een verzoek doet. Kinderen krijgen de ruimte om zich zowel emotioneel als fysiek en mentaal uit te drukken. De kracht van hiërarchische relaties en rolpatronen zie je terug tussen therapeut en cliënt, docent en leerling, werkgever en werknemer etc.